Explain Visually
ExplainVisually jest agencją konsultingową specjalizującą się w skomplikowanych tematach. Tłumaczą złożone produkty, projekty i procesy w przejrzysty i przekonujący sposób. Nie wiesz jak zrealizować prezentacje sprzedażowe czy zrobić film produktowy? To właśnie oni Tobie pomogą!
Ogólnie o pracy zdalnej
Czym zajmuje się Wasza firma?
Pomagamy firmom opowiadać o złożonych rzeczach w jasny, zwięzły i przekonywujący sposób.
Klienci najczęściej odzywają się do nas, gdy chcą sprzedać skomplikowany produkt, opowiedzieć o nowej procedurze lub wyjaśnić pracownikom strategiczny projekt.
W praktyce polega to na warsztatach na których pracujemy nad uproszczeniem przekazu klienta. A potem ten przekaz jest przez nas przedstawiany w animacjach, prezentacjach czy infografikach.
Co skłoniło Was do wprowadzenia możliwości pracy zdalnej?
- Doświadczenie - nasz Co-Founder pracował w IT i dla niego ta forma pracy była dość standardowa.
- Możliwość pozyskania najlepszych ludzi - sporo najlepszych osób w naszej branży woli pracować zdalnie lub nie mieszka w Warszawie.
- Dobra kultura organizacyjna - podczas rekrutacji i okresu próbnego weryfikujemy kandydatów pod kątem tego na ile są rzetelni i obowiązkowi. Nie mamy najmniejszego problemu z zaufaniem, że nasi ludzie realizują swoje zadania, gdy pracują zdalnie.
W jakiej formie praca zdalna funkcjonuje w Waszej firmie?
Ponad połowa zespołu pracuje zdalnie non-stop, reszta pracuje hybrydowo tj. czasami z domu, czasami z biura.
Czym zajmują się pracownicy pracujący zdalnie?
- Pisanie tekstów (copywriting),
- Tworzenie storyboardów (rysowanie),
- Projektowanie graficzne,
- Montaż,
- Animacja.
Co było największą obawą przed wprowadzeniem pracy zdalnej?
Na ile przepływ informacji będzie płynny, ponieważ w naszej pracy złapanie głównej myśli stojącej za takim, a nie innym projektem jest kluczowe. Dzięki wprowadzeniu odpowiednich procesów mocno upłynniliśmy ten przepływ. Mimo to nadal go udoskonalamy.
Jakie widzicie największe zalety pracowników pracujących zdalnie?
- Jeżeli ktoś umie pracować zdalnie, to zwykle jest rzetelny i dokładny. Choćby dlatego, że nie chce mu się 3 razy podchodzić do komputera, żeby nanieść kolejną turę poprawek ;)
- Większa elastyczność czasowa - część teamu pracuje głównie wieczorami, część w ciągu dnia. Dzięki temu nawet jak jest już 15:00 i trzeba dokończyć projekt, to może trafić do osoby, która woli siedzieć w nocy.
- Możliwość szybszej realizacji projektów wymagających głębokiego skupienia.
Rekrutacja pracowników zdalnych
Jakich cech szukacie w kandydacie na stanowisko umożliwiające pracę zdalną?
- Rzetelność,
- Dokładność,
- Terminowość.
Proces:
- Zbieramy CV,
- Dajemy zadanie rekrutacyjne (na ok. 30 min pracy),
- Prowadzimy rozmowy rekrutacyjne w oparciu o bardzo ustrukturyzowany wywiad, gdzie za każdą odpowiedź dajemy punkty (od 0 do 2),
- Tworzymy tabelę z wynikami kandydatów na różnych płaszczyznach i podejmujemy decyzję.
Czy korzystacie z usług zewnętrznych firm poszukując pracowników zdalnych?
Nie.
Jak wygląda wdrożenie nowego pracownika do zespołu?
- Robimy calla lub spotkanie, na którym się zaznajamiamy.
- Dostaje szereg wytycznych dot. jego stanowiska.
- Poznaje (wirutalnie lub live) resztę teamu.
- Dostaje pierwsze zadanie.
Zarządzanie zespołem zdalnym
Co sprawia, że udaje Wam się z powodzeniem pracować zdalnie?
- Odpowiedni ludzie. Zatrudniamy tylko ludzi z minimum 5-letnim doświadczeniem, którzy są rzetelni i umieją pracować samodzielnie.
- Ciągłe udoskonalanie procesów. Analizujemy co nam działa, co nie i potem organizujemy warsztaty na których szukamy rozwiązań.
Jak odbywa się komunikacja w zespole zdalnym?
Głównie za pośrednictwem Asany i ew. dopytywania przez telefon.
Z jakich narzędzi korzystają Wasi zdalni pracownicy?
Asana, Slack, e-mail, telefon
W jaki sposób oceniacie / mierzycie produktywność pracowników zdalnych?
Nie mamy żadnej metodologii oceny - po prostu patrzymy czy realizują terminowo i na wysokim poziomie swoje zadania.
Co stanowi największy problem w zarządzaniu zespołem zdalnym?
Komunikacja - są rzeczy które najłatwiej byłoby wyjaśnić siedząc obok przy komputerze, a przez telefon czy Screen Cast zajmują znacznie dłużej.
Jak często pracownicy muszą pojawiać się w biurze?
Nie muszą, ale planujemy raz w miesiącu.
Jak dbacie o dobrą atmosferę i kulturę pracy w zespołach pracujących zdalnie?
Poprzez spotkania (choć ostatnio rzadko, z wiadomych względów) oraz rozmowy telefoniczne, które pomagają podtrzymać relację.
Podsumowanie
Jakie macie rady dla firm/zespołów, które rozważają wprowadzenie możliwości pracy zdalnej?
- Przede wszystkim - rekrutacja. Dobrze opracuj proces, żeby rekrutować osoby, które są rzetelne i odpowiedzialne.
- Spiszcie swoje oczekiwania do konkretnych zadań czy stanowisk. Często osoba pracująca zdalnie nie dostaje tak pełnego feedbacku, więc może nie wiedzieć czego oczekujemy.
- Wdrażajcie odpowiednie systemy komunikacji - Asana, Slack, telefon. Telefon ma tę zaletę że jest najbliższy realnej rozmowy, więc pomaga utrzymać relację.