Wciśnij Enter, by zobaczyć wyniki albo Esc, by anulować.

UNAMO

Monitoring marketingu i wyszukiwania

Positionly i Monitori – 2 fajne, Polskie platformy do monitorowania marketingu, połączyły Się w Unamo  – jedno miejsce w którym możesz śledzić promocję Twojej marki.

Unamo ma biuro w Warszawie, przy ul. Koszykowej. Oferują możliwość pracy zdalnej, ale nie w trybie full-time (ich pracownicy muszą się pojawiać w biurze).

Wywiad przeprowadzony z Ewą Suwińską, marketing manager UNAMO.com.

Ogólnie o pracy zdalnej

Czym zajmuje się Wasza firma?

UNAMO jest kompleksową platformą marketingową, oferującą narzędzia analityczne z dwóch segmentów: analizy SEO i monitoringu Social Media.

UNAMO SEO (Unamo Search Engines Optimization) umożliwia między innymi monitorowanie linków przychodzących, pozycji stron dla wybranych słów kluczowych i analizę konkurencji.

UNAMO SMM (Unamo Social Media Monitoring) to rozwiązanie do monitorowania i analizy wypowiedzi w internecie oraz profili w mediach społecznościowych, w tym także influencerów.

Czy idea pracy zdalnej była obecna w firmie od początku, czy pojawiła się później?

Możliwość pracy zdalnej obecna była w firmie jeszcze przed oficjalnym połączeniem narzędzi oraz podzieleniem się informacją o naszym istnieniu na szerszą skalę.

Co skłoniło Was do wprowadzenia możliwości pracy zdalnej?

Naszej decyzji o umożliwieniu pracy zdalnej przyświecała możliwość zatrudniania jak najlepszych specjalistów z różnych rejonów kraju i świata oraz chęć dbania o jak najlepsze samopoczucie pracowników na co dzień pojawiających się w naszych biurach.

Rozumiemy, że życie toczy się własnymi prawami, dlatego umożliwiamy im pracę w sprzyjających dla nich warunkach oraz miejscu.

Liczy się przede wszystkim wykonanie poszczególnych etapów projektów, nie zaś miejsce, w którym zostaną one wykonane.

W jakiej formie praca zdalna funkcjonuje w Waszej firmie?

Pracownicy naszej firmy korzystają z pracy zdalnej w formie pełnej i częściowej.

Oznacza to, że część z nich całkowicie poświęciła się pracy z zacisza własnego mieszkania, między innymi jeden z naszych kolegów, który wspiera obecnie działania naszego zespołu sprzedażowego bezpośrednio z Portugalii.

Większość osób jednak bardzo chętnie wraca przynajmniej kilka razy w tygodniu do biura, pozostając zdalnie jedynie wtedy, gdy wymaga od nich tego sytuacja.

Czym zajmują się pracownicy pracujący zdalnie?

Żaden z działów nie jest dyskryminowany pod tym względem, dlatego praca zdalna możliwa jest dla osób zajmujących dowolne stanowiska w naszej firmie.

Co było największą obawą przed wprowadzeniem pracy zdalnej?

Największą obawą każdej firmy, również i naszą, było mierzenie wydajności pracowników oraz komunikacja w zespołach.

Z perspektywy czasu wiemy, że jest to całkowicie naturalna obawa, ponieważ nie da się z góry założyć, jak dane rozwiązanie wpłynie na firmę oraz ludzi, którzy są przecież tak bardzo różni.

Usprawniając narzędzia naszej komunikacji oraz tworząc multum okazji do spotkań, udało nam się całkowicie ich wyzbyć już na wczesnym etapie istnienia platformy UNAMO.

Jakie widzicie największe zalety pracowników pracujących zdalnie?

Praca zdalna pozwala im realizować więcej planów poza czasem pracy, ponieważ czas poświęcony na działania związane z nią skraca się o dojazd oraz powrót do ich miejsc zamieszkania.

Oznacza to również większą ilość czasu, jaką przeznaczyć mogą na odpoczynek i przygotowanie się do kolejnego dnia zawodowych działań.

Możemy śmiało stwierdzić, że wprowadzenie możliwości pracy zdalnej miało pozytywny wpływ na nastrój naszych pracowników, ograniczając dodatkowo niepotrzebny stres generowany koniecznością porannego przebijania się przez zakorkowane miasta.

Nie ukrywamy też, że duży odsetek zdalnych pracowników wykazuje się zdecydowanie wyższą wydajnością w okresach, gdy pracują poza biurem, co również potwierdziło nam słuszność naszej decyzji.

Będziemy publikować wywiady z naprawdę fascynującymi osobami. Nie chcesz przegapić żadnego? Zapisz się na naszą listę, a dostaniesz ciekawe analizy i darmowego ebooka!

Rekrutacja pracowników zdalnych

Jakich cech szukacie w kandydacie na stanowisko umożliwiające pracę zdalną?

Zdecydowanie samodzielności, dobrej organizacji oraz sumienności w wykonywaniu zadań z ustalonego planu dnia.

Bardzo cieszymy się z kandydatów, którzy ponadto wykazują się ogromny zaangażowaniem, wykraczającym nierzadko poza ich podstawowy dział.

Jak wygląda proces rekrutacji pracowników zdalnych?

Proces rekrutacji pracowników zdalnych nie różni się znacząco od procesu rekrutacji pracowników pracujących stacjonarnie w biurze.

Wśród pytań o doświadczenie pojawiają się również proste zadania rekrutacyjne, które mówią nam nieco więcej o kandydatach, ich podejściu do napotkanych problemów oraz sposobach, w jakie sobie z nimi radzą oraz czasie i zaangażowaniu w ich rozwiązanie.

Czy korzystacie z usług zewnętrznych firm poszukując pracowników zdalnych?

W procesie poszukiwania pracowników korzystamy z ogólnodostępnych, standardowych platform oraz rozwiązań.

Nierzadko to sami pracownicy podczas rekrutacji dopytują nas o możliwość pracy zdalnej, dlatego nie widzimy potrzeby korzystania ze specjalnych rozwiązań.

Jak wygląda wdrożenie nowego pracownika do zespołu?

Pracownik musi odbyć szkolenie początkowe, które wprowadzi go nie tylko w jego działania, ale także pozwoli mu się zintegrować z resztą zespołu i firmą.

Komunikacja na co dzień jak i wirtualna jest dla nas bardzo ważna, tak jak i dobre relacje panujące w firmie, dlatego jest to warunek konieczny.

Szkolenia odbywają się przez kilka tygodni, jednak nie ma reguły.

Zdarzyło się, że pracownicy zdalni sami przedłużali swoje szkolenie, ponieważ atmosfera w firmie zatrzymała ich na dłużej, przez co dość ciężko mieli się z nami rozstać.

Zarządzanie zespołem zdalnym

Co sprawia, że udaje Wam się z powodzeniem pracować zdalnie?

Kiedy okresowo nie widujesz swojego zespołu w pełnym składzie, podstawowym zadaniem jest integracja go podczas czasowych wydarzeń wewnętrznych.

W tym celu utworzyliśmy specjalne stanowisko w firmie, czyli Event Manager, które w UNAMO przyjęła nasza dotychczasowa Office Manager, Joanna Żmuda.

Joasia bez przerwy dba o nasze samopoczucie i komunikację między zespołami oraz poszczególnymi osobami, a także czas odpoczynku i wspólnej rozrywki.

Jak odbywa się komunikacja w zespole zdalnym?

Jesteśmy firmą wielooddziałową, a oddziały UNAMO mieszczą się nie tylko w kraju, ale także za granicą, stąd musieliśmy ten problem rozwiązać już dawno temu.

Na co dzień korzystamy z dedykowanych platform dla zespołów, m.in. rozwiązań pakietu Jira oraz bardziej przyziemnego maila, Slacka, Google Hangouts czy innych narzędzi umożliwiających zdalny kontakt.

Z jakich narzędzi korzystają Wasi zdalni pracownicy?

Jak już wspomniałam w poprzednim pytaniu, posiadamy szereg narzędzi, jednak najbardziej aktywnym jest Slack.

Komunikator wykorzystujemy we wszystkich oddziałach naszej firmy, dzięki czemu kontakt między naszymi pracownikami jest dość stały.

Polityka komunikacji w naszej firmie jest również nastawiona na sprzyjającą dobremu samopoczuciu naszych pracowników, dlatego chętnie do standardowego narzędzia dołączyliśmy wtyczki umożliwiające m.in. korzystanie z zabawnych gifów podczas konwersacji.

W jaki sposób oceniacie / mierzycie produktywność pracowników zdalnych?

Każdy z pracowników, niezależnie od miejsca, w którym realizuje swoje zadania, przydzielony jest do własnego zespołu z liderem zespołu na czele, który sukcesywnie, każdego miesiąca, gromadzi dane na temat zrealizowanych projektów oraz zadań przez członków swojego zespołu.

Konieczność przedstawienia sprawozdania działa silnie motywująco na pracowników, ponieważ mają świadomość tego, jakie zadania powinny być zrealizowane oraz w jakim czasie.

Co stanowi największy problem w zarządzaniu zespołem zdalnym?

Największy problem stanowić mogą większe, okresowe spotkania podsumowujące, na których konieczna jest obecność wszystkich pracowników.

Nadal jednak pozwalamy sobie na tę odrobinę szaleństwa i uczestnictwo w konferencji w sposób zdalny, na przykład za pośrednictwem Google Hangouts lub konferencji Slack.

Jak często pracownicy muszą pojawiać się w biurze?

Częstotliwość wizyt w biurze określamy tzw. zdrowym rozsądkiem naszych pracowników, a wszelkie szczegóły ustalane są między pracownikami oraz liderami ich zespołów.

Jak dbacie o dobrą atmosferę i kulturę pracy w zespołach pracujących zdalnie?

Kolejny raz powracamy do jednego z pierwszych pytań, w którym wspominałam o naszej Event Manager Joasi, która z całych sił stara się angażować wszystkich naszych pracowników w różnych działaniach i wydarzeniach.

I trzeba przyznać, świetnie jej to wychodzi!

Podsumowanie

Jakie macie rady dla firm/zespołów, które rozważają wprowadzenie możliwości pracy zdalnej?

Nie ma jednej, słusznej rady dla każdego zespołu, a to co sprawdziło się u nas, niekoniecznie sprawdzić musi się w innym startupie.

Wierzmy jednak, że oddając odrobinę zaufania pracownikom oraz ustalając jasne granice i podział obowiązków, praca zdalna może przynieść więcej korzyści w każdej firmie.