Wciśnij Enter, by zobaczyć wyniki albo Esc, by anulować.

Leifheit Polska

Produkcja AGD

Produkcja AGD… zdalnie?

Polski oddział firmy Leifheit udowadnia, że się da! Z wypiekami na twarzy czytamy o tym, że w tradycyjnych sektorach gospodarki też można pracować zdalnie.

Jeśli chcesz zobaczyć co produkują – ofertę znajdziesz na ich stronie, a także marketach w całej polsce.

Odpowiedzi udzielił Łukasz Mańko – Dyrektor Zarządzający Leifheit Polska

 

Ogólnie o pracy zdalnej

Czym zajmuje się Wasza firma?

Leifheit to międzynarodowy koncern, producent niezmechanizowanego AGD z przeszło 60 letnią tradycją produkcyjną i handlową, którego główna siedziba mieści się w Niemczech. Polski oddział, który istnieje od roku 2012 zajmuje się sprzedażą wyżej wymienionych produktów na rynku Polskim.

Czy idea pracy zdalnej była obecna w firmie od początku, czy pojawiła się później?

Od momentu powstania oddziału w Polsce podjęliśmy decyzje o wprowadzeniu eksperymentalnego modelu organizacji pracy. Początkowo zakładaliśmy, że będzie to etap przejściowy i po 2-3 latach otworzymy stacjonarne biuro w Warszawie. Model pracy zdalnej przyjął się, a nawet wzmocnił w miarę rozszerzania zespołu, w związku z tym do dzisiaj pracujemy w ten sposób. Polski oddział jako jedyny podjął taką formę organizacji pracy pośród całej globalnej struktury.  Obecnie kolejne oddziały Leifheit rozważają przejście na taki właśnie model pracy.

Co skłoniło Was do wprowadzenia możliwości pracy zdalnej?

Jak każda firma, stawiająca pierwsze kroki na rynku, nawet jako oddział dużej międzynarodowej korporacji, na początku szukaliśmy oszczędności. Prowadzenie biura wiąże się ze znacznymi kosztami, które woleliśmy ulokować w kanałach wspierających sprzedaż. Ponadto zależało nam również na optymalizacji dnia naszych pracowników. Czas przeznaczony na dojazdy, często w korkach, nie jest zgodny z naszą filozofią „więcej czasu na rzeczy, które kochasz”. Wykonując pracę zdalnie, oczywiście musimy być niesamowicie zmobilizowani, ale przekłada się to na olbrzymie oszczędności czasu prywatnego.

W jakiej formie praca zdalna funkcjonuje w Waszej firmie?

W naszej strukturze możemy wyodrębnić dwa typy pracowników – team biurowy, który wykonuje pracę zdalnie, z domów, odpowiadając za kwestie administracyjne, marketingowe oraz managerskie. Drugi typ dotyczy teamu handlowego, gdzie kluczowa jest mobilność i poruszanie się po terenie całego kraju.

Czym zajmują się pracownicy pracujący zdalnie?

Wszystkie funkcje niezbędne do działania firmy dystrybucyjnej prowadzone się w Leifheit Polska zdalnie. Czyli sprzedaż, administracja, marketing, działalność online.

Co było największą obawą przed wprowadzeniem pracy zdalnej?

Z mojej strony nie było takiej obawy. Od początku byłem przekonany, że jest to dobra i nowoczesna forma wykonywania pracy. Kluczowy był dobór osób, które będą podążały tą samą ścieżką. Natomiast starsi menadżerowie w firmie są bardzo zaskoczeni dużą efektywnością pracy zdalnej w Leifheit Polska. Dla nich jest to rewolucja i muszą się zmierzyć ze stereotypem pracy zdalnej vs. pracy biurowej.

Jakie widzicie największe zalety pracowników pracujących zdalnie?

Pierwsza z zalet jaka mi się nasuwa to motywacja pracowników. Jest zdecydowanie większa niż w przypadku klasycznej pracy biurowej dzięki elastyczności oraz swobodzie działania. Pracownicy bardzo cenią sobie ten model współpracy i mają świadomość tego, że sposobność do pracy w takim systemie nie jest powszechna. Mam wrażenie, że praca zdalna również sprzyja kreatywności. Często sami musimy szukać rozwiązań, nie mając kolegi przy biurku obok, choć oczywiście, w każdej chwili, można się skontaktować z dowolnym członkiem zespołu. To wszystko przekłada się też na zaangażowanie, które mając porównanie, śmiało mogę ocenić jako dużo wyższe niż w przypadku pracy stacjonarnej.

Będziemy publikować wywiady z naprawdę fascynującymi osobami. Nie chcesz przegapić żadnego? Zapisz się na naszą listę, a dostaniesz ciekawe analizy i darmowego ebooka!

Rekrutacja pracowników zdalnych

Jakich cech szukacie w kandydacie na stanowisko umożliwiające pracę zdalną?

Prowadząc rekrutacje szczególnie zwracam uwagę na samodzielność, dużą wewnętrzną motywację do bycia coraz lepszym i dostarczania coraz lepszych wyników, zrównoważenie i dojrzałość emocjonalno-biznesową. To kluczowe cechy osoby, która będzie w stanie się zdyscyplinować i motywować do pracy zdalnej.

Jak wygląda proces rekrutacji pracowników zdalnych?

Chętnie korzystamy z agencji head hunterskiej, którą briefujemy pod kątem pracy zdalnej. Kolejne etapy niewiele różnią się od klasycznej rekrutacji - są rozmowy telefoniczne i spotkania. Kluczowe jednak, by kandydat od początku miał świadomość  tego, z czym wiąże się praca zdalna i był zdeterminowany, by właśnie w takiej formie ją świadczyć.

Czy korzystacie z usług zewnętrznych firm poszukując pracowników zdalnych?

Korzystamy z usług firmy headhunterskiej. W związku z pracą zdalną kwestie związane z HR staramy się generalnie oursourcować, by nie mnożyć stanowisk na tym etapie rozwoju.

Jak wygląda wdrożenie nowego pracownika do zespołu?

Pierwszy dzień to spotkanie z przełożonym i wprowadzenie w strukturę organizacji. Następnie, w zależności od funkcji, następują spotkania zapoznawcze z innymi pracownikami Leifheit Polska, którzy wprowadzają nową osobę w zakres jej obowiązków. Wdrożony w procedury oraz obowiązki pracownik rozpoczyna pracę zdalną, jednak pozostaje w stałym kontakcie z zespołem. Jego proces wdrożeniowy jest monitorowany przez okres od 3 do 6 miesięcy.

Zarządzanie zespołem zdalnym

Co sprawia, że udaje Wam się z powodzeniem pracować zdalnie?

Kluczem do sukcesu jest dobór odpowiednich ludzi i  dopasowanie stylu zarządzania do panujących warunków. Kluczem są ludzie – są integralną częścią firmy i bez nich Leifheit Polska nie odniosłoby sukcesu. Drugą bardzo ważną kwestią jest  odpowiedni model zarządzania, stawiający na samodzielność i odpowiedzialne zadania. Staram się układać strukturę również tak, by każdy z pracowników miał na firmę realny wpływ na poziomie decyzyjności. Prowadzi to bowiem do wzmocnienia więzi z reprezentowaną marką, a także daje o wiele większą satysfakcję z powierzanych obowiązków.

Jak odbywa się komunikacja w zespole zdalnym?

Głównie telefonicznie oraz mailowo (z naciskiem na to pierwsze). Co tydzień odbywa się telekonferencja, podczas której omawiane są tematy biznesowe i pozabiznesowe. Raz na kwartał odbywa się wizyta u przedstawiciela handlowego. Raz na 2 tygodnie spotkanie indywidualne pozostałych pracowników z przełożonym. Dwa razy w roku spotyka się cały team w okolicznościach najpierw biznesowych, potem integracyjnych.

Z jakich narzędzi korzystają Wasi zdalni pracownicy?

Telefon, komputer, samochód.

Jeżeli chodzi o narzędzia programistyczne korzystamy ze wspólnej chmury, w której przechowujemy wszelkiego rodzaju materiały źródłowe

W jaki sposób oceniacie / mierzycie produktywność pracowników zdalnych?

Każdy ma wyznaczone określone cele - nie różni się to wiele od celów dla pracowników w klasycznym biurze. Weryfikacja i progres następuje na bieżąco przez systemy (np. pomiar sprzedaży) lub spotkania/rozmowy telefoniczne (dla pracowników spoza sprzedaży).

Co stanowi największy problem w zarządzaniu zespołem zdalnym?

Zarządzanie zdalne wymaga bardzo dobrego doboru pracowników - niestety nie każdy nadaje się do tego, by świadczyć taki rodzaj pracy.  Jednocześnie ten typ organizacji wymaga od zarządzającego dużo większego zaangażowania (w spotkania z osobami, bycie na bieżąco z ich biznesem itd.). Jest to jednak kluczowe, aby organizacja działała sprawnie.

Jak często pracownicy muszą pojawiać się w biurze?

Dwa razy w roku. I w zależności od potrzeb (np. spotkanie z działem prawnym, księgowym itd…)

Jak dbacie o dobrą atmosferę i kulturę pracy w zespołach pracujących zdalnie?

Organizacja Leifheit Polska jest jedną z bardziej zżytych organizacji, w których miałem okazję pracować. Przy dzisiejszych środkach komunikacji odległość nie jest problemem. Zadaniem managera jest dawanie przykładu i pokazanie pracownikom, że wszyscy razem budują firmę i są niezbędni do jej funkcjonowania. To bardzo buduje morale, za którym idzie przywiązanie do firmy oraz zespołu. Na dobrą atmosferę wpływa szczególnie odpowiednia motywacja i kontakt z przełożonym. Oczywiście nie brakuje u nas krytyki, ale ta zawsze jest konstruktywna i skierowana na to, by poprawić sytuacje, a co za tym idzie również oczyścić atmosferę.

Podsumowanie

Jakie macie rady dla firm/zespołów, które rozważają wprowadzenie możliwości pracy zdalnej?

Praca zdalna to przyszłość. Ale wymaga niezwykłej dojrzałości biznesowej. Niektórzy się z nią rodzą, inni uczą się tego po 20 latach. A są osoby, które nigdy nie będą w stanie pracować zdalnie. Kluczem jest dobranie odpowiedniego zespołu i jak największe zaangażowanie go w firmę. Maksyma, że to ludzie tworzą organizację nie zmienia się mimo upływu czasu. Sprawna firma nie wymaga budynku, bo tworzą ją ludzie, a nie beton, szkło i metal. Pamiętając o tym, można być pozytywnie zaskoczonym, że praca zdalna okaże się bardziej efektywna niż klasyczna praca w biurze.