Press enter to see results or esc to cancel.

JJ Communications

Konsulting · Public Relations

JJ Communications to młoda agencja prowadzona przez doświadczonych praktyków PR i marketingu, entuzjastów nowych technologii i fanów nietuzinkowego podejścia do działań komunikacyjnych.

Zerknij na ich stronę, by zobaczyć szczegóły i imponującą listę klientów.

Całego wywiadu udzielił Kuba Jugo, prezes JJ Communications. Możesz się z nim skontaktować bezpośrednio przez LinkedIn. Oprócz głowy do przemyślanych działań biznesowych, jest też niesamowitym gościem do rozmów na każdy temat.

Ogólnie o pracy zdalnej

Czy idea pracy zdalnej była obecna w firmie od początku, czy pojawiła się później?

W przypadku JJ Communications, idea pracy zdalnej pojawiła się jeszcze przed jej powstaniem. Zaczęło się od mojego marzenia, w skali mikro - chciałem być PRowym freelancerem, który jest niezależny od miejsca pracy (chciałem wyjechać za granicę, wówczas mowa była o Kaliforni) i z ewentualną pomocą 1 asystenta w Polsce, świadczy usługi zdalnie. Okazało się, że nie wszystko poszło zgodnie z planem. W niespełna 3 lata, mój mały, freelancerski projekt, urósł do 15 osób, pracujących w 6 różnych lokalizacjach, (w tym z  moją siedzibą, prezesa spółki, na Wyspach Kanaryjskich). Większość członków naszego teamu znała się wcześniej (zawodowo lub prywatnie), kluczem w naszej rekrutacji nigdy nie było miejsce zamieszkania, a raczej osobowość i umiejętności danej osoby. I tę zasadę staramy się kontynuować.

W jakiej formie praca zdalna funkcjonuje w Waszej firmie?

Praca agencji PR jest z założenia mocno zdalna - bardzo często nasi klienci nie mają nawet siedziby w kraju, w którym świadczymy dla nich usługi. Wyzwania pojawiają się, jeśli w grę wchodzi praca w grupie. JJ Communications jest podzielony na teamy projektowe, które musiały nauczyć się pracować ze sobą na odległość. Skype, Hangout czy nawet FB Messenger to nasze codzienne narzędzia pracy. Aktualnie nasza struktura składa się z 2 biur stacjonarnych (w Warszawie i Mielcu), jednego teamu, który pracuje na stałe u klienta (również w Warszawie, lecz w innej, niż główna siedziba lokalizacji), 1 osoby pracującej z domu w Krakowie, 1 osobie w Poznaniu i ze mnie, na Gran Canarii. Nie liczę tutaj oczywiście naszych stałych współpracowników jak nasza graficzka Natalia, fotografowie, webdeveloperzy, filmowcy itp. Z nimi również działamy zdalnie. Taka struktura jest niestandardowa, generuje wiele wyzwań, ale nauczyliśmy się korzystać z tego, co nam oferuje i wykorzystywać ją maksymalnie efektywnie.

Co było największą obawą przed wprowadzeniem pracy zdalnej?

Największe obawy dotyczyły mojego “uzdalnienia się” jako prezesa. Po 2 latach intensywnej pracy “na miejscu” wreszcie postanowiłem spełnić marzenie leżące u podstaw stworzenia JJ Communications i wyjechałem aby zamieszkać  na stałe na Wyspach Kanaryjskich. Pierwsze 2 miesiące były okresem uczenia się nowej sytuacji, ale dzięki fantastycznym ludziom w JJ’u, świetnej wspólniczce Joannie i szefowej PRu Dianie - okazało się, że model “zdalny prezes” funkcjonuje nie gorzej, niż układ tradycyjny. Oczywiście wymaga to ode mnie dość częstych podróży do Polski (i nie tylko), ale z perspektywy czasu mogę śmiało powiedzieć - było warto!

[mc4wp_form id="1308"]

Rekrutacja pracowników zdalnych

Jakich cech szukacie w kandydacie na stanowisko umożliwiające pracę zdalną?

Takich samych, jak w przypadku rekrutacji do biur stacjonarnych: sumienności, kreatywności, zorganizowania, zaangażowania ciekawej osobowości. Podchodzimy do rekrutacji bardzo niestandardowo - musimy przede wszystkim czuć, że dana osoba pasuje do charakteru organizacji, jaką jest JJ Communications.

Jak wygląda proces rekrutacji pracowników zdalnych?

Jedyna różnica polega na tym, że rozmowa kwalifikacyjna odbywa się przez Skype. Nie mniej - spotykamy się również fizycznie. W naszej pracy, liczne podróże to zadna nowość, a jednak wolimy, przynajmniej raz widzieć się face-to-face z nowym członkiem JJTeamu.

Zarządzanie zespołem zdalnym

Jak dbacie o dobrą atmosferę i kulturę pracy w zespołach pracujących zdalnie?

W przypadku codziennej pracy - naszym “kluczem do sukcesu” jest częsta komunikacja i zasada otwartości. Ustalamy teamy projektowe tak, żeby każdy w JJu mógł poznać styl pracy innych. Stosujemy także elementy grywalizacji, które łączą ze sobą członków teamu, na co dzień nie współpracujących ze sobą. Ponadto - organizujemy wyjazdy integracyjne (tzw. JJ Tripy), spotkania świąteczne, wspólne imprezy czy szkolenia.

Wszystko to razem sprawia, że myślę, że śmiało można powiedzieć, że udało nam się zbudować zgrany, energiczny team, dla którego praca zdalna nie jest problemem, a po prostu ciekawą rzeczywistością.