7 narzędzi usprawniających pracę zdalną marketera
Praca zdalna pojawia się w coraz większej liczbie firm, a wiele z nich to agencje marketingowe. Do skutecznej pracy z domu lub jakiegokolwiek innego miejsca potrzebne są jednak narzędzia, które pozwolą komunikować się na odległość i wspólnie wykonywać zadania oraz planować działania marketingowe. Sprawdźmy, jakie narzędzia do pracy zdalnej usprawnią pracę każdego marketera.
Narzędzie do organizacji zdalnej pracy – Asana
Wydajny przepływ pracy oraz zarządzanie projektami w środowisku zdalnym nie zawsze jest łatwe. Można jednak to osiągnąć, wykorzystując w pracy agencji jedno z najpopularniejszych narzędzi do organizacji pracy – Asanę. Jest to aplikacja webowa oraz mobilna, która pozwala zespołom skutecznie zarządzać pracą i koordynować projekty na całym etapie ich trwania. Dzięki tablicom dla zespołów i managerów, możesz m.in. grupować i delegować zadania, określać terminy ich wykonania, a nawet zależności między nimi.
W podstawowej wersji, przeznaczonej dla maksymalnie 15 osób, Asana jest darmowa i nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących liczby projektów, konwersacji czy zadań. Płatna wersja kosztuje 389 złotych (100$) za rok dla jednej osoby i oferuje jeszcze więcej możliwości.
Natomiast, jeśli chcesz wprowadzić Asanę do mniejszej agencji/zespołu, rekomendowanym jest skorzystanie z opcji darmowego triala, dzięki któremu wszyscy poznają możliwości wyższych planów – premium i business. Oba plany dają większe możliwości w zakresie zarządzania celami, kontrolą nad projektami czy efektywną organizacją.
Szczególne przydatne funkcje to:
- tworzenie listy zadań i przydzielanie ich do poszczególnych osób,
- określanie subtasków tj. podzadań, których realizacja jest kluczowa dla ukończenia projektu w wyznaczonym czasie, co daje przejrzystość procesu oraz klarowność odpowiedzialności poszczególnych osób w zespole za poszczególne etapy,
- wizualizacja projektu na osi czasu i zarządzanie wieloma projektami na różnych etapach trwania,
- tworzenie dedykowanych szablonów dla optymalizacji i przyspieszenia pracy,
- definiowanie etapów pracy poprzez wykorzystanie tablic,
- ogromna ilość integracji z innymi narzędziami jak Slack, Google Drive, Google Analytics, Gmail, Calendly i wiele innych.
- oznaczanie zadań jako wymagających potwierdzenia,
- możliwość kontroli “obłożenia” poszczególnych członków zespołu
- nieograniczona liczba dokumentów, które można dodawać do zadania lub podzadania, dzięki czemu aktualne dane dostępne są dla wszystkich członków zespołu,
- możliwość wyboru jednego z 50 szablonów projektów.
Narzędzie dla marketera do prac wizualnych – Canva
Nie ma marketingowca, który nie słyszałby o Canvie – aplikacji webowej i mobilnej, która ułatwia tworzenie różnego rodzaju projektów, takich jak:
- grafiki nas stronę internetową,
- grafiki do mediów społecznościowych,
- infografiki,
- ulotki, wizytówki i zaproszenia,
- plakaty,
- okładki,
- prezentacje,
- kolaże zdjęć,
- identyfikacja wizualna firmy (logo),
- dyplomy i zaświadczenia,
- broszury, oferty, biuletyny.
Gotowy projekt można pobrać na swoje urządzenie i wykorzystać w wybranym, miejscu. Biblioteka Canvy zawiera wiele gotowych szablonów, grafik i zdjęć, ale umożliwia także dodawanie własnych elementów graficznych. Dzięki narzędziu można wspólnie edytować jeden projekt, a także planować publikację treści w specjalnym kalendarzu. Dużą zaletą Canvy jest intuicyjny i przejrzysty interfejs oraz łatwość obsługi.
Narzędzie dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej ze znacznie rozszerzoną funkcjonalnością.
Wybrane projekty dostępne w Canvie
Narzędzia do analityki internetowej – Google Analytics i Senuto
Analityka internetowa to podstawa dla właścicieli biznesów online i specjalistów od marketingu, niezależnie od tego, czy pracują zdalnie, czy też stacjonarnie. Do dyspozycji jest wiele narzędzi, jednak jednymi z najpopularniejszych są Google Analytics oraz Senuto. Poniżej omówimy możliwości i funkcje każdego z nich.
Google Analytics – podstawa analityki internetowej
Google Analytics to w pełni darmowe narzędzie, które umożliwia monitorowanie i analizowanie ruchu w wokół Twojej witryny internetowej. Na podstawie zebranych danych możesz sprawdzić skuteczność różnych działań marketingowych, np. pozycjonowania, reklamy Google Ads, e-mail marketingu czy promocji w mediach społecznościowych. Masz dostęp m.in do następujących raportów:
- Czas rzeczywisty – określa statystyki dla ruchu na stronie w konkretnym momencie,
- Odbiorcy – Dane, dzięki którym możesz dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach – w jakim są wieku, z jakich regionów itp.,
- Pozyskiwanie – wskaźnik regionów, z których odbiorcy wchodzą na Twoją witrynę,
- Zachowanie – analizuje działania wykonywane przez użytkowników na stronie i prezentuje je w formie wykresów i tabel,
- Konwersje analizuje stopień realizacji celów (konwersji), które możesz określić samodzielnie.
Na podstawie danych zebranych przez Google Analytics możesz:
- zweryfikować, czy przekaz trafia do użytkowników stanowiących grupę docelową,
- sprawdzić skuteczność różnych działań marketingowych,
- optymalizować działania, by były jak najbardziej efektywne,
- optymalizować sposób działania strony, by spełniała oczekiwania użytkownika,
- analizować ruch i konwersje.
Widok narzędzia Google Analytics
Raport “Pozyskiwanie” w Google Analytics
Senuto – analizuj skuteczność pozycjonowania
Senuto to polskie narzędzie marketingowe przeznaczone do analizy skuteczności pozycjonowania. Dzięki niemu możesz:
- sprawdzić widoczność swojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania,
- znaleźć nowe słowa kluczowe, które są popularne wśród użytkowników,
- przeanalizować konkurencję na wybrane słowo kluczowe pod kątem treści,
- dodać wybrane frazy do monitoringu i analizować widoczność strony na te słowa kluczowe.
Narzędzie określa, na ile fraz konkretna witryna znajduje się w Google na pozycjach w top3, top10 i top50. Daje to wiedzę o skuteczności działań e-marketingowych. Jeśli liczba fraz na wysokich pozycjach systematycznie rośnie, to działania SEO są skuteczne i przynoszą oczekiwane efekty.
W narzędziu masz dostęp także do obszernego katalogu słów kluczowych wraz z ich popularnością oraz do modułu analizy konkurencji, dzięki któremu zweryfikujesz treści na najwyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Wykres widoczności fraz w top10 wyników wyszukiwania Google w Senuto
Narzędzie do videospotkań – Google Meet
Epidemia koronawirusa spowodowała, że wiele firm zdecydowało się na pracę zdalną, a to z kolei wymusiło znalezienie narzędzi do porozumiewania się na odległość i rozmów online. Jednym z nich jest Google Meet, który wykorzystujemy zarówno do codziennych spotkań działowych, jak i do poznania się nawzajem w trakcie spotkań przedstawiających nowych członków zespołu. Podobnie jak Canva i Asana, Google Meet jest dostępne w postaci aplikacji webowej oraz mobilnej na telefony Android oraz iOS. Jednym kliknięciem możesz utworzyć spotkanie w czasie rzeczywistym lub skopiować link i wykorzystać go do utworzenia spotkania w przyszłości. Spotkanie takie możesz także zaplanować w kalendarzu Google, który wyśle zaproszenie do uczestników.
Darmowa wersja w zupełności zaspokoi podstawowe potrzeby firm pracujących zdalnie – umożliwia przeprowadzenie nieograniczonej liczby zdalnych spotkań do 100 uczestników.
Dla bardziej wymagających Google przygotowało płatną wersję, która umożliwia nagrywanie spotkań. W ten sposób możesz wykorzystać Google Meet do szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, a także organizowania webinarów online.
Narzędzia do zdalnej współpracy od Google – dysk i dokumenty
Google udostępnia użytkownikom szereg darmowych narzędzi, które pozwalają współtworzyć dokumenty online (tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje multimedialne oraz formularze). Po założeniu konta Gmail możesz na nim tworzyć i przechowywać szereg plików (darmowa przestrzeń dysku obejmuje do 15 GB). Kilka osób może edytować, komentować lub przeglądać jeden plik w tym samym czasie. Można je także udostępniać na zewnątrz.
Narzędzia Google ułatwiają współpracę, ponieważ nie wymagają przesyłania załączników – zamiast tego wystarczy przekazać innej osobie link do konkretnego folderu czy dokumentu. Dostęp możliwy jest z każdego urządzenia z dostępem do internetu. Do dyspozycji zespołów marketingowych są następujące narzędzia:
- Google Sheets do tworzenia arkuszy kalkulacyjnych online,
- Google Docs Dokumenty do tworzenia plików tekstowych za pośrednictwem przeglądarki,
- Google prezentacje do współtworzenia prezentacji multimedialnych,
- Google Drive czyli dysk do przechowywania i katalogowania wszystkich plików,
- Google Kalendarz, dzięki któremu zaplanujesz ważne wydarzenia (Google automatycznie wyśle przypomnienie mailowe do zaproszonych osób),
- Google Formularze do zbierania i analizowania informacji od wielu osób (anonimowo lub nie).
Funkcje narzędzia Google Docs
Galeria szablonów w Google Sheets
Narzędzie do obsługi mediów społecznościowych – Sotrender
Sotrender to narzędzie, które pozwoli usprawnić zarządzanie kanałami w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku. Dzięki niemu będziesz mógł:
- odpowiadać na wiadomości i komentarze na kilku różnych profilach w SM z jednego miejsca,
- monitorować efektywność działań w Social Media (Facebook, Instagram Biznes, Instagram Stories, Twitter, YouTube) dzięki rozbudowanym danym prezentowanym w formie wykresów,
- przeanalizować, które treści przynoszą najlepsze efekty,
- wygenerować raport podsumowujący skuteczność działań w mediach społecznościowych,
- monitorować działania konkurencji w Social Media.
By sprawdzić główne funkcje narzędzia, można skorzystać z darmowej, 14-dniowej wersji próbnej. Następnie za dostęp do Sotrender trzeba zapłacić – można wybrać płatność miesięczną lub roczną (rabat 20%). Najtańszy pakiet kosztuje 260 zł . miesięcznie, a najdroższy 1400.
Raport Narzędzia Sotrender przedstawiający trendy na Facebooku w Polsce w lipcu 2021
Podsumowanie
Marketing nie musi być trudny, a zespół marketingowy nie musi pracować w stresujących warunkach. Jeśli chcesz lepiej zorganizować pracę i uzyskać dostęp do zaawansowanych danych i możliwości, skorzystaj z narzędzi, które ułatwiają zarówno pracę zdalna, jak i stacjonarną, w biurze.
Autorka: Katarzyna Nowak, widoczni.com