Wciśnij Enter, by zobaczyć wyniki albo Esc, by anulować.

Magazyn kulinarny aCOOKu

aCOOKu to multimedialny magazyn kulinarny.

Przedstawiają kuchnię od strony kultury, ludzi i tradycji, a pomagają im w tym dziennikarze, blogerzy i fotografowie z całego świata.

Ich przepiękne kulinarne opowieści przeniosą Cię do odległych krain, gdzie egzotyczna kuchnia kusi smakami i zapachami. Na Facebooku możesz podążać ich tropami i dowiadywać się o nowych odcinkach pocastów i filmów na Youtube.

Dzięki pracy zdalnej mogą jednocześnie podążać za tropem nowej smakowitej historii i wydawać magazyn, by dać nam jej posmakować. Brzmi jak coś, co Ty chciałbyś robić? Zobacz czy nie zatrudniają!

Ogólnie o pracy zdalnej

Czym zajmuje się Wasza firma?

aCOOKu to multimedialny magazyn kulinarny. Publikujemy opowieści, podcasty, filmy o tradycjach, zwyczajach i gastronomicznej kulturze z całego świata.

Czy idea pracy zdalnej była obecna w firmie od początku, czy pojawiła się później?

Tu należy raczej powiedzieć, że to możliwość pracy zdalnej otworzyła nam drogę do powstania aCOOKu. Nasz zespół to pasjonaci kulinarni rozsiani po całym świecie. Opisują swoje wrażenia i obserwacje, dzielą się opiniami. To ich obecność w różnych miejscach sprawia, że artykuły są prawdziwe. Zamknięcie naszego zespołu w czterech ścianach biurowej redakcji nie miałoby żadnego sensu. Dlatego zdalny model jest dla nas podstawą działalności.

Co skłoniło Was do wprowadzenia możliwości pracy zdalnej?

Przede wszystkim chęć stworzenia magazynu opisującego rzeczywistość, tworzonego przez ludzi, którzy są tam na miejscu, sprawdzają, testują, smakują i wydają subiektywne opinie. Z magazynem współpracują więc osoby rozsiane po całym świecie - od Stanów Zjednoczonych, po Europę, Afrykę, czy Azję. Poranne odprawy redakcyjne w biurowej sali konferencyjnej są po prostu niemożliwe.

W jakiej formie praca zdalna funkcjonuje w Waszej firmie?

Właściwie funkcjonuje kompleksowo. Na niej opieramy naszą pracę. A z pomocą przychodzi nam dzisiejsza technika. Używamy wielu dostępnych narzędzi komunikacji i zarządzania. Ich wdrożenie zajęło trochę czasu, ale usprawniają nam pracę nad kilkoma projektami jednocześnie. Z jednej strony mamy komunikatory, które wykorzystujemy do codziennych kontaktów. Wybraliśmy Workplace, która pełni rolę naszego wirtualnego biura. Pozwala  na tworzenie grup roboczych ludzi pracujących nad danym projektem. Popularny Massanger umożliwia nam bieżące i szybkie kontakty. Kolejny komunikator to videoczaty w aplikacji ZOOM. Te wykorzystujemy do gaszenia pożarów i przeprowadzania ważnych spotkań. Tu rewelacyjną funkcją jest możliwość nagrania spotkania i tworzenia notatek. Dzięki temu mają do nich dostęp dostęp także ci, którzy w danym momencie nie mogli uczestniczyć w zebraniu.

Natomiast planowanie, składowanie dokumentów, przydzielanie zadań ułatwia nam aplikacja Asana.

Czym zajmują się pracownicy pracujący zdalnie?

Właściwie wszystkim. Jak wcześniej wspomniałam, jesteśmy zespołem ludzi rozproszonych po wszystkich zakątkach naszego globu. Dotyczy to nie tylko redaktorów, ale wszystkich działów: korekty, marketingu, PR, działu edytorialnego, a także ekipy odpowiedzialnej za przekaz audio-wizualny. To takie nasze małe, globalne przedsięwzięcie.

Co było największą obawą przed wprowadzeniem pracy zdalnej?

Właściwie mierzyliśmy się nie tyle z obawą, ale z trudnościami wynikającymi z kompletnej nieznajomości narzędzi umożliwiających pracę na odległość. Przez wiele tygodni sami uczyliśmy się poszczególnych aplikacji, rozkładaliśmy je na czynniki pierwsze, sprawdzaliśmy ich funkcjonalność. Później potrzebowaliśmy czasu, żeby wprowadzić ekipę w nasz system pracy. Teraz działamy na opracowanym przez nas systemie szkoleń. Przechodzi go każdy nowy pracownik, jeśli nie czuje się komfortowo w wykorzystywanych przez nas narzędziach.

Jakie widzicie największe zalety pracowników pracujących zdalnie?

Nie będę oryginalna, jeśli powiem, że jest to przede wszystkim możliwość pracy z miejsca, które nam odpowiada. Co więcej, tworzymy wspaniały zespół pasjonatów, a kolejnych talentów szukamy po całym świecie, a nie tylko w jednym mieście. Dzięki temu zbieramy najlepszych.

Będziemy publikować wywiady z naprawdę fascynującymi osobami. Nie chcesz przegapić żadnego? Zapisz się na naszą listę, a dostaniesz ciekawe analizy i darmowego ebooka!

Rekrutacja pracowników zdalnych

Jakich cech szukacie w kandydacie na stanowisko umożliwiające pracę zdalną?

Dla nas głównymi elementami są umiejętności tzw. miękkie. Stawiamy na kreatywność, otwartość na inne kultury, głód wiedzy i chęć ciągłego doskonalenia się rozumianego wielopłaszczyznowo. Doceniamy umiejętność dostosowania się do szybko zmieniającego się rynku prasowego, otwarcie na nowe rodzaje przekazu. Oczywiście bardzo ważne jest też dla nas posługiwanie się poprawnym językiem polskim (w wypadku autorów tekstów) oraz znajomość mediów społecznościowych.

Jak wygląda proces rekrutacji pracowników zdalnych?

W procesie rekrutacji z pomocą przychodzi nam oczywiście Internet. Naszych autorów szukamy w mediach społecznościowych, ogłaszamy się na profesjonalnych stronach dla osób rekrutujących. Na naszej stronie internetowej umieściliśmy zakładkę “pracuj z nami”, gdzie regularnie publikujemy ogłoszenia. Poza tym śledzimy kulinarną blogosferę i prasę w poszukiwaniu talentów. Lubimy też zatrudniać znajomych, którzy podzielają naszą wizję, posiadają talent i wiedzę, które pomagają w rozwoju firmy.

Czy korzystacie z usług zewnętrznych firm poszukując pracowników zdalnych?

Specyfika naszego zespołu, a także fakt, że jesteśmy start-up’em sprawia, że wolimy sami zajmować się procesem rekrutacyjnym. Na tym etapie rozwoju nie widzimy potrzeby outsourcingu. Tym bardziej, że nadal stawiamy na pasję, wizję, kreatywność. Rekrutując sami, jesteśmy w stanie wyczuć, czy dany aplikant wpisuje się w nasz charakter.

Jak wygląda wdrożenie nowego pracownika do zespołu?

Jeśli znajdziemy osobę, która wydaje się idealna do naszego zespołu, sami się z nią kontaktujemy. Następnym krokiem jest rozmowa za pośrednictwem wygodnego komunikatora - Massanger czy Skype. To moment weryfikacji pierwszego wrażenia. Już po tym etapie wiemy, czy współpraca będzie możliwa. Następny punkt to wdrożenie do używanych przez nas narzędzi. Wprawdzie, jak wspomniałam, posiadamy własny system szkoleń, ale atutem jest chociaż podstawowa znajomość aplikacji. Jednak staramy się, aby nowy pracownik nie czuł się osamotniony, dlatego w okresie wdrożenia jesteśmy dla niego dostępni w dogodnych godzinach. To pozwala też na przyspieszenie identyfikacji z naszym przedsięwzięciem oraz integracji pracownika z zespołem.

Zarządzanie zespołem zdalnym

Co sprawia, że udaje Wam się z powodzeniem pracować zdalnie?

Odpowiedź jest krótka - to intensywna komunikacja i dobrze zorganizowany system przydzielania i śledzenia zleconych zadań.

Jak odbywa się komunikacja w zespole zdalnym?

Oczywiście wykorzystujemy aplikacje bardziej zaawansowane, ale też staramy się nie przekombinować sobie życia. Do codziennej komunikacji wykorzystujemy ogólnodostępne środki jak telefon, messenger, czy email. Czasami tradycja też jest dobra.

Z jakich narzędzi korzystają Wasi zdalni pracownicy?

Workplace - wirtualne biuro, Asana - program project management, Email, Messenger, Docs.

W jaki sposób oceniacie / mierzycie produktywność pracowników zdalnych?

Większość zlecanych zadań ma konkretne daty realizacji tzw. deadlines. Kontrola ram czasowych pozwala na szybką weryfikację, czy dana osoba nadaje się do pracy zdalnej i czy jej produktywność wpływa na postępy nad projektami, czy też wręcz przeciwnie, opóźnia je. Natomiast ASANA pozwala nam śledzić przydzielone zadania. Nie bez znaczenia jest też stały i w miarę regularny kontakt z członkami zespołu. Dzięki temu wiemy, na jakim etapie zaawansowania jest zlecone zadanie.

Co stanowi największy problem w zarządzaniu zespołem zdalnym?

Myślę, że z punktu widzenia managera, nadal dużym wyzwaniem jest kontrola stopnia zaangażowania pracowników. Praca zdalna ma zupełnie inny charakter niż praca w typowym biurze. Wymaga znacznie więcej odpowiedzialności, samozaparcia oraz doskonalszej organizacji pracy. Nadal wśród nas zdarzają się osoby, zwłaszcza te, które dopiero zaczynają taką formę pracy, które nie są przyzwyczajone do samokontroli. Dla nich brak fizycznej obecności osób kierujących projektem, jest w dalszym ciągu pretekstem do tego, by nie wywiązywać się z powierzonych zadań lub opóźniać ich realizację.

Problemem jest także rozproszenie naszego zespołu po różnych strefach czasowych. Jest to czasem wręcz barierą w płynnej komunikacji, zwłaszcza w przypadkach kryzysowych wymagających natychmiastowej reakcji, czy decyzji.

Jak często pracownicy muszą pojawiać się w biurze?

Każda osoba współpracująca z aCOOKu musi zalogować się na platformę Workplace lub Asana co najmniej raz na dobę, żeby być na bieżąco z zadaniami i postępem prac nad projektem. Oczywiście, jeżeli jest na wakacjach lub na wyjeździe bez dostępu do Internetu, nie ma takiej konieczności. Także w pracy zdalnej szanujemy potrzebę wypoczynku, odcięcia się od pracy. Wcześniej ustalamy harmonogram wolnych dni, dzięki czemu każdy z nas ma możliwość w takich okresach na swobodę odcięcia się od świata..

Jak dbacie o dobrą atmosferę i kulturę pracy w zespołach pracujących zdalnie?

Faktycznie, jest to chyba najtrudniejszy aspekt pracy zdalnej. Słowo pisane ma zupełnie inny wydźwięk niż słowo wypowiedziane. Czasami wypowiedzi mogą być źle zinterpretowane, gdyż zabrakło odpowiedniej mimiki, czy tonacji głosu. Ale w takich wypadkach cenimy sobie szczerość. Nie chowamy urazy, a raczej wszelkie niedomówienia, czy nieporozumienia wyjaśniamy między sobą od razu. Poza tym wszelkie konflikty rozwiązujemy poza naszym wirtualnym biurem. To podstawa, aby uniknąć niepotrzebnego zagęszczenia atmosfery, która utrudniałaby nam pracę.

Poza tym dbamy o to, żeby komunikacja odbywała się z szacunkiem dla drugiej osoby. Ważnym elementem jest też pozytywny feedback - informujemy cały zespół o dobrze wykonanych zadaniach, przypisując zasługi osobie za nie odpowiedzialnej.

Podsumowanie

Jakie macie rady dla firm/zespołów, które rozważają wprowadzenie możliwości pracy zdalnej?

Praca zdalna opiera się na wzajemnym zaufaniu wszystkich członków grupy. Jeżeli istnieje możliwość wprowadzenia takiego sposobu pracy, należy rozpatrzyć to indywidualnie z każdym pracownikiem i wprowadzić taki system komunikacji, który nie zakłóci pracy nad wykonywanymi zadaniami.